LIVET

Efter den forsta jobbiga kvallen har pa Koh Lipe har allt bara blivit battre! Vi har nu flyttat och bor pa Varin Resort pa Pattaya Beach, ett jattefint stalle. Sjalva on ar hur vacker som helst med sand som potatismjol och vatten lika klart som dricksvatten!

Forsta kvallen slutate trots allt valdigt bra! Vi satt pa stranden och spelade spel och at choklad. Igar lag vi bara pa stranden och tog det lugnt och pa kvallen hangde vi pa en bar med nagra trevliga thaikillar :)
Idag ska vi upptacka on, men forst ska vi ut och handla med lite matsack! Vi har hittat varldens godaste vaniljmunkar har pa on.. vi lar nog rulla hem!

Sahar sag varan bungalow ut pa forsta stallet, vi vet dock inte om "hotellet" hette nagat..

Innuti varan bungalow, valdigt spartanskt men faktiskt mysigt.

Fast varat "badrum" var inte okej...

Vi var lite radda att vi skulle bli overfallna av kackerlackor och rastafolket men vi hade en hund som troget vaktade over oss hela natten :)

Trots att det var helt okej i varan lilla hydda bytte vi hit igar, till Varin Resort.

Nu kan vi antligen tvatta sjalva!! Och vi har en liten uteplats innanfor varat badrum.

Vi ater chicken sweet & soure

eller pad thai men vi forsoker variera oss..

manga som stannade till och funderade "vem" theasiatrip var..

Sa himla fint & klart vatten!!

Nu har vi inte lika mycket hemlangtan langre, men vi saknar er dar hemma! Pusspuss!

Koh Lipe

Tva trotta tjejer med hemlangtan som skriver. Just nu befinner vi oss pa Koh Lipe, en jattefin o nagra sjomil ovanfor Langkawi, dit vi ar pavag. Resan hit idag gick jattebra forutom ett par nara-doden-upplevelser nar varan chauffor korde pa andra sidan vagen.. Nar vi kom hit upptackte vi att det inte var som pa de andra stallena vi varit pa, att man letar upp ett fint stalle och bokar ett par natter. Har var allt fullbokat, utom ett stalle. Sa vi "checkade in" pa ett gusethouse genom att ge pengar i handen till hon som hade det. Det ar ett reggaestalle, rastaflaggor/musik och alla har dreades. Varan bungalow kan man knappt kalla ett hem, vi funderar allvarligt pa att sova pa stranden inatt. herregud. VI VILL HEM, eller kanske inte hem men bort harifran.. vi skulle aldrig lamnat Koh Lanta!

Nu lat vi valdigt trakiga men det blir battre snart, det vet vi :) vi behover bara lite somn (stranden ar mjuk & fin) och imorgon far vi ta nya tag!!

Pusss & Kram!

Rehab pa Koh Lanta

Just nu bor vi som sagt pa Nakara Longbeach Resort har pa Koh Lanta. Vi har bott har nu i tva natter men imorgon bitti aker vi vidare mot on Koh Lipe. Har pa Koh Lanta har vi bara tagit det lugnt, badat i havet & poolen, tagit massage och atit mat.
Imorgon blir vi upphamtade med bil for att sedan ta en farga over till fastlandet och sedan ner mot Koh Lipe. Varat mal nu ar Malysia, det ar valdigt langt dit sa vi maste stanna pa en del stallen pa vagen.Efter Koh Lipe blir det Langkawi och sen vet vi inte riktigt.. Kanske KL direkt efter.

I byggnaden till hoger ater vi frukost.

Sahar ser varan bungalow ut!

vilar lite vid en av hotellets tre pooler..

Vi var,som vi skrivit tidigare,pa en battur fran phiphi forra veckan.Vi besokte bla Maya bay (fran The Beach, filmen)VI har en massa fina bilder men om inte internet vore sa segt skulle ni fa se mer!

Puss & Kram

Koh Lanta

Hejhej!
Nu ar vi pa svenskon Koh Lanta & vi bor pa Nakara Longbeach Resort (googla!), ett jattefint & lugnt stalle. Efter en vecka utan somn & lite for monga strandfester pa phiphi kande vi att vi behovde ett par dagar med lite lyx och lugn, och framforallt ville vi fa sova en hel natt, nogot vi  inte gjort sedan typ Bangkok.. Internet har ar sjukt segt sa vi kan inte ladda upp nagra bilder, vi tankte dock aka in till stan ikvall & ga till nogot internetcafe och ladda upp lite bilder! Vi har det iallafall jattebra, bortsett fran att bada blivit lite sjuka, hostiga & snuviga..

Hoppas ni har d et bra dar hemma, kolla in har igen ikvall sa far ni antligen lite bilder :)!!

Puss & Kram!

fortfarande pa phiphi

Ar fortfarande pa phi phi. Trotta och solbranda, det blir inte mycket somn har. Sara ligger inne pa rummet och mar lite daligt just nu. Jag har nyss varit och handlat flipflop till oss, for gardagen slutade med att vi fick ga hem barfota efter att vara skor forsvunnit pa baren vid stranden. Troligen ligger de ute i havet nagonstanns nu..

Imorgon ska vi pa en heldags utflyckt med en bat. Vi ska till bland annat Maya bay och shark point. Nu ska jag in och titta till Sara!

phiphi

Hejhej!
Nu befinner vi oss pa phiphioarna. Vi tog som sagt nattaget hit i onsdags natt fran Hua Hin och anlande halv 8 pa morgonen till Surat Thani. Det var inga som helst problem att fixa buss/bat till phiphi dar ifran, vi blev attackerade direkt av olika "resledare" nar vi gick av taget och nappade pa en resa hit till phiphi for 700 baht per person och da ingick bade bussresa & batresan hit. Resan tog dock mycket langre tid an beraknat da varan buss gick sonder redan efter 15 minuter.. Vi var iaf framme har pa on vid fyra igar eftermiddag :)

Vi hann inte mer an ata & ta ett dopp i havet innan Sara blev brand av en manet pa insidan av laren. Det slutade med att vi fick uppsoka sjukhuset har pa on for att fa hjalp, de la bandage med en salva under & sara fick medicin. Nu mar jag dock battre :)

Idag har vi bara tagit det lugnt, atit fried rice with chicken med eeextra lime! Legat och badad och sjalvklart brant oss..mycket. Vi har aven besokt en utkikspunkt, riktigt fint!!

varat rum forsta natten har pa on, R.S Guesthouse. Imorse bytte vi dock till Oasis Guesthouse :)

toaletten pa forsta stallet.. och nu har vi faktiskt bytt ner oss, haha. det ar varre nu.. menmen vi overlever, vi har narmare stranden nu iaf :)

livet!!

nagra sota thaitjejer som ville ta kort med oss!

Hoppas ni har det bra dar hemma, Puss & kram / Maria & Sara

sawadee

Nu lamnar vi snart hua hin for att aka soder ut. Klockan 11 ikvall (om typ tre timmar) gar varat nattag mot Surat thani (en stad ett par mil nordost om Kao Lak). Vi kopte vara biljetter igar och valde 2a klass.. far se hur det blir :) kanske inte sa mkt somn men vad gor det. Vi har dock hort att det kan vara kackerlackor och andra djur i sovvagnarna men vi forsoker tanka bort det.. Vi ar framme halv sju imorgon och forhoppningsvis gar det en buss ganska snart darifran, varat mal ar phi phi oarna!

Idag har vi bara tagit det lugnt, precis som de andra dagarna har i Hua Hin. Det ar inte sa mkt party har med tanke pa att alla turister har ar pensionerade svenska golfare (tycker sakert mamma & pappa ar bra). Pa morgonen gar vi en timma pa stranden med varsin mp3, och aven en timma efter lunch, och sen ater vi billiga 7eleven nudlar for att kompensera allt vi shoppar sen pa kvallen.. Vi har det jattebra helt enkelt :)

Har i Hua Hin har vi bott pa Leng Guesthouse, ett helt okej boende med en jattestooor sang och en fantastisk takterass dar vi har atit frukost varje dag!

(blir inga bilder nu, vi har packat ner sladdar och kameror i alla vaskor)

Puss & Kram / Sara

Hua Hin

Hejhej!
Just nu befinner vi oss i Hua Hin, en mellanstor stad 23 mil soder om Bangkok. Igar tog vi "gratistaget" hit, kostade egentligen 44 baht per person, typ 10 kr, nastan gratis alltsa for en resa som tog ca 5 timmar trots den korta strackan. Idag har vi bara tagit det lugnt pa stranden, legat pa hotelltaket & atit 7eleven-nudlar. Nu ska vi ta oss mot tagstationen och klura ut hur vi ska ta oss soder ut pa onsdag.. det aterstar att se vart vi ska. (just nu lutar det at ett stopp nogonstans pa vagen mot koh jum, antingen typ krabi eller phi phi oarna, eller bode och)
Senare tar vi en tuktuk in till stan (vi bor lite utanfor, fast jattenara stranden) och ater pa en pir och besoker kanske nagra barer! :) allt ar sa billigt har! (idag har vi atit bade frukost &lunch for typ 7 kr var..!!)

Den har bilden tog vi nyss utanfor varat guesthouse!

sjukt fin utsikt fran siroccobar!

Pa Siroccobar. (64 vaningar upp!! man fick lock for oronen nar vi akte upp i hissen)

Vi hangde lite po kaosan med varan nyfunne van Javier fran Chile.

Tidigtidig sondagmorgon i vatan pa det jattesega taget.

PUSS FRAN OSS!!

Last Night In Bangkok!

Nu har vi varit i Bangkok fem natter och det ar dags for oss att resa vidare. Imorgon tar vi gratistaget till huahin for att stanna dar i nagra dagar. De senaste dagarna har vi varit i Grand palace, sett liggande Buddah, gatt pa marknader, varit pa siroccobar och kaosan road. Siroccobar var sjukt fint! (synd att jag inte kan lagga in bilderna nu, utsikten var saa fin)

Allt ar bra med oss forutom att jag har fatt massa stora myggbett som inte vill sluta klia. blir galen!! men har kopt en salva som verkar fungera ganska bra :)

Vet inte hur det kommer bli med uppdatering i fortsattningen, men vi skirver nar vi kan :)

Kram Maria

Lumpini Park & MBK

Idag gick vi upp tidigft for att ta skytrain till Lumpini Park, vi ville komma bort fran den hettsiga trafiken och bara ta det lungt (fortarande lite jetlaggade..) Vi hyrde en bastmatta och lag och vilade i skuggan.. men riktigt vila kunnde vi inte da vi hela tiden blev "attackerade" av varaner! Sjukt stora & sjukt laskiga!! Nar vi fick nog av varanerna gick vi hela vagen till Siam/MBK for shopping! :)

Ni far lite bilder och som vanligt far ni vanda pa huvet (eller datorn).. vi fattar inte datorena har (och ja vi har forsokt vanda pa bilderna)

Puss och Kram / Maria och Sara

Oriental Tea House

I gar eftermiddag besokte vi som sagt Oriental Tea House (hotellets afternoon tea). Vara forvantningar var hoga efter vad Saras foraldrar berattat, det blev som vi forvantat oss. Vi fick in ett trevaningskakfat med allt fran kycklingpaj till scones och smakakor!

lite trakigt att bilderna ar pa fel hall. Men det gick inte att fixa, ni far vanda pa huvudena!

/ Sara och Maria

bangkok calling

Nu har resan verkligen borjat! Efter nastan 24 timmar i flyg,bil,taxi var vi antligen framme, trotta men forvantansfulla! Forst motte vi upp saras foraldrar for middag och efter vi vinkat av dem (de skulle tillbaka till sverige) sa slocknade vi pa en gong trots att vi sov typ hela flygresan..

Idag har vi utforskat Bangkok till fots och sedan legat lite vid poolen & tagit det lugnt. Nu ar vi pa vag till Oriental hotel for att vara med pa deras afternoon tea som saras foraldrar sponsrat. (tack!) Imorgon vantar floating market, MBK och lite annat :)

Trotta men sjukt glada tjejer i Peking, Kina.

God mat mellan arlanda-peking.

Fruktmarknad idag i Bangkok. (fel datum pa kameran)

Dagens outfit!

Puss & Kram Sara och Maria

nu drar vi!

eller ja snart.. om ett par timmar ska jag och pappa (som sjkutsar oss till arlanda) åka och hämta Sara, sen börjar vår långa resa! Vill bara komma fram nu, men tyvärr är vi inte framme fören i morgon, vi mellanlandar några timmar i Peking också.

Nu ska ja fixa klart det sista. Vi ses i mars!!

estoy haciendo la maleta

För er som följer bloggen och säkert undrar hur det gått för oss i väskfrågan kommer nu svaret; det blir...resväska! Vi kom båda på att det är både smartare och bättre för ryggen med resväska istället för ryggsäck.

Såhär ser min packning ut för tillfället. Ååååh, jag är så spänd! vi åker imorgon!!

/Sara

Jag har ångest

Ja det är sant.. Men det är inte för resan jag har ångest utan för packningen.

Jag kan verkligen se framför mig hur jag lägger fram allt jag vill ta med mig. Det är egentligen lite för mycket, men jag vill inte ta bort något, i stället kommer jag bara på mer och mer saker som jag behöver ha med. Jag försöker trycka ner sakerna i väskan, försöker vika om plaggen, men det går ändå inte att stänga väskan. Jag blir arg och trycker ner allt som en stor klump. Har jag då en ryggsäck kan ni ju tänka er hur det kommer vara när jag vill ha upp en specifik sak.. Jag är ganska dålig på det där med att bara packa ner det nödvändigaste.

Nej, det får bli resväska och bara det nödvändigaste ska med, knappt det. Saknas något får det införskaffas på plats.. Det blir nog bra det här!

One week to go.

Hmm.. vi är båda lite fundersamma på vad vi ska packa i nu när vi reser. Först var vi helt klara med att vi självklart skulle packa i en "ryggsäck" för att få den verkliga backpackerkänslan. Men sen kom vi på att det blir ju ganska så tungt att bära runt på allt hela tiden & är det inte enklare att ha en resväska? Nu velar vi dock igen, vi har lite olika öar uppskrivna på våran lista på vad vi vill besöka i Asien och flera av dem saknar riktiga vägar och har endast strand och djungel och hur drar man egentligen då en resväska..?

Så frågan är: resväska eller ryggsäck?!

/Sara

tio dagar kvar..

Nu börjar det verkligen närma sig till avresa. Tio dagar kvar innan vi lyfter och lämnar ett kallt Sverige bakom oss och landar på andra sidan jorden i ett varmt Bangkok! Det här är början på vår två månaders långa resa i Asien!

Kvar att fixa innan avresa:
Myggnät
Åksjuketabletter
Böcker (till planet & stranden)
Växla pengar
PACKA

Saker vi är klara med:
Visum
Flygresa (dit & hem)
Boende de första fem dagarna
Vaccin
Mastercard (för att slippa avgifter vid uttag i bankomat)

Nu åker vi snart. Vi kommer kanske inte alltid bo på de finaste ställena och ha tillgång till internet, men när vi väl har det lovar vi uppdatering om hur vi har det :) och självklart kommer det finnas flera videoinlägg!!